5 powodów dla których warto jeść awokado.

Każdy z nas co najmniej raz słyszał poradę, że warto jeść awokado. Jest to chwilowa moda, czy owoc o faktycznie korzystnym składzie i właściwościach dla organizmu człowieka? Odpowiadamy na pytanie, czy warto włączyć awokado do codziennego menu?


Zdecydowanie tak – to skarbnica zdrowia, a oto pięć ku temu dowodów:


1.    Bomba witaminowa


Awokado to owoc bogaty w witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, w tym witaminę E tzw. witaminę młodości, będącą cennym antyoksydantem. Opóźnia ona procesy starzenia organizmu, usprawnia system odpornościowy, działa przeciwnowotworowo i przeciwzapalnie.


Ponadto awokado jest jednym z nielicznych naturalnych źródeł innego przeciwutleniacza – glutationu. Wspiera on pracę wątroby oraz pozytywnie wpływa na funkcjonowanie systemu nerwowego. Owoc ten zawiera również witaminy z grupy B, a wśród nich kwas foliowy, niezbędny szczególnie dla kobiet w ciąży jako profilaktyka wad cewy nerwowej u płodu. Oprócz witamin awokado jest cennym źródłem potasu, który reguluje ciśnienie krwi, wspomaga pracę mięśni, serca i układu nerwowego.


2.    Źródło zdrowych kwasów tłuszczowych


Awokado bogate jest w jednonienasycone kwasy tłuszczowe omega-9, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wpływają one korzystnie na szczelność ścian tętnic oraz pomagają w utrzymaniu zdrowego poziom cukru we krwi. Jednym z ich przedstawicieli jest kwas oleinowy, regulujący poziom cholesterolu we krwi.
Zdrowe tłuszcze zawarte w awokado korzystnie wpływają też na trawienie oraz wchłanianie innych substancji odżywczych, takich jak witaminy i składniki mineralne. Dzięki obecności kwasów tłuszczowych cenne składniki z innych produktów, jak np. beta-karoten są lepiej przyswajalne. Organizm przyswoi cztery razy więcej likopenu o właściwościach przeciwnowotworowych z pomidorów, jeśli jednocześnie zjemy z nimi awokado!


3.    Pomaga dbać o nasz układ krążenia


Składniki zawarte w awokado nie tylko obniżają całkowity poziom cholesterolu we krwi, ale też frakcję „złego” cholesterolu LDL i działających prozapalnie triglicerydów, przy równoczesnym zwiększaniu stężenia „dobrego” cholesterolu HDL, chroniącego nasze serce. Ponadto dobre tłuszcze z awokado, w połączeniu z występującym w nim również potasem, skutecznie pomagają obniżyć ciśnienie tętnicze krwi.


Awokado szczególne polecane jest dla osób ze stwierdzonymi już zmianami miażdżycowymi w naczyniach krwionośnych oraz będących w grupie ryzyka zachorowania na tą lub inne choroby układu krążenia.


4.    W trosce o Twój poziom cukru we krwi


Jednonienasycone kwasy tłuszczowe zawarte w awokado wykazują działanie prewencyjne, jeżeli chodzi o rozwój insulinooporności, która jest jedną z przyczyn powstawania cukrzycy typu II. Ponadto niektóre badania dowodzą, że mogą one również być pomocne w leczeniu występującej już oporności na insulinę, ponieważ wpływają na poprawę wrażliwości tkanek na ten hormon.


Awokado to też, a może nawet przede wszystkim owoc o niskim indeksie glikemicznym. Włączone więc do codziennej diety, będzie sprzyjało stabilizacji poziomu cukru we krwi, zapobiegając jego nagłym skokom. Dodatkowym plusem przy dbaniu o gospodarkę cukrową organizmu jest to, że awokado pomaga kontrolować apetyt.


5.    Z nim zachowasz sokoli wzrok


Regularne spożywanie awokado korzystnie wpływa na funkcjonowanie naszego wzroku. W swoim składzie zawiera bowiem silne antyoksydanty - luteinę i zeaksantynę. Mają one udowodniony dobry wpływ na poprawę czynności oczu i przeciwdziałanie uszkodzeniom wzroku rozwijającym się na skutek stresu oksydacyjnego.

 

Wybrane piśmiennictwo:
1.    Carvajal-Zarrabal O., Nolasco-Hipolito C., Aguilar-Uscanga M. G., Melo-Santiesteban G., Hayward-Jones P. M., Barradas-Dermitz D.M.: Avocado oil supplementation modifies cardiovascular risk profile markers in a rat model of sucrose-induced metabolic changes. Dis Markers. 2014;2014:386425.
2.    Fulgoni V. L., Dreher M., Davenport A. J.: Avocado consumption is associated with better diet quality and nutrient intake, and lower metabolic syndrome risk in US adults: results from the National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES) 2001-2008.; Nutr J. 2013 Jan 2;12:1.
3.    Kopec R.E., Cooperstone J.L., Schweiggert R.M., Young G.S., Harrison E.H., Francis D.M., Clinton S.K., Schwartz S.J.: Avocado consumption enhances human postprandial provitamin A absorption and conversion from a novel high-β-carotene tomato sauce and from carrots.; J Nutr. 2014 Aug;144(8):1158-66.
4.    Lu Q. Y., Arteaga J.R., Zhang Q., Huerta S., Go V.L., Heber D.: Inhibition of prostate cancer cell growth by an avocado extract: role of lipid-soluble bioactive substances.; J Nutr Biochem. 2005 Jan;16(1):23-30.
5.    M. L. Dreher, A. J. Davenport: Hass Avocado Composition and Potential Health Effects; Crit Rev Food Sci Nutr. 2013 May; 53(7): 738–750.