5 złotych zasad skutecznego odchudzania

Porada 1. Zadbaj o porządek w kuchni
Zmiany w sposobie żywienia rozpocząć musimy od odpowiedniej organizacji kuchni, czyli miejsca, które zazwyczaj nas kusi łatwym dostępem do jedzenia. Dla wszystkich produktów żywnościowych należy znaleźć odpowiednie miejsce w szafkach czy lodowce. Z półek i stołu czy innych widocznych miejsc powinny zniknąć wszelkie słodycze i przekąski. Warto unikać przechowywania resztek jedzenia. Na posiłki przygotuj taka porcję dania, która jesteś w stanie zjeść w całości.


Porada 2. Kontroluj się na zakupach
Naukowcy udowadniają, że w czasie głodu, do koszyka wkładamy dużo więcej zakupów. Dlatego zawsze odpowiednio zaplanuj czas na zakupy, najlepiej bezpośrednio po spożytym posiłku. Ważna kwestia pozostaje również przygotowanie listy zakupów, aby w naszym koszyku nie znalazły się zbędne produkty żywnościowe. Jednym z trików jest także nie zabieranie na zakupy większej sumy pieniędzy, niż uzasadniona lista zakupów.


Porada 3. Czytaj etykiety
Na etykiecie produktu żywnościowego odnajdziesz wiele cennych informacji. Spoglądaj na składniki niezbędne do produkcji danej żywności. Zawsze ułożone są w kolejności od największego udziału w produkcie do najmniejszej ilości. Na podstawie tabeli z wartością odżywczą ocenisz wartość kaloryczną porcji produktu, a także zawartość w nim tłuszczu i cukrów prostych. Nie daj się złapać w pułapkę produktów „fit”, „slim” czy „bez cukru”. W produktach o obniżonej zawartości cukru mogą się znaleźć większe ilości tłuszczu. Zwracaj na to uwagę i porównuj produkty z tej samej kategorii. Staraj się, aby w twoim koszyku dominowały produkty nieprzetworzone, głownie surowe warzywa i owoce, a także niskotłuszczowe produkty mleczne.


Porada 4. Nie rezygnuj z przyjemności, ale odpowiednio je zaplanuj
Przyjęcia i uroczystości są zmorą osób na diecie. Tak jednak nie musi być. Już przed przyjęciem możesz zaplanować, jakie produkty wybierzesz na swój talerz. Poza tym przed planowaną uroczystością warto zjeść w domu lekki posiłek, który uchroni przed zjedzeniem w późniejszym czasie wysokokalorycznych dań. Staraj się unikać słodkich napojów i przekąsek. Nie zapominaj, ze alkohol dostarcza dużej ilości kalorii, wybieraj drinki niskoprocentowe.


Porada 5. Wybierz się do dietetyka
Nie odchudzaj się w oparciu o diety z Internetu czy kolorowych magazynów. Często reklamowane programy obiecują szybka utratę kilogramów, nie wspominając o szybkim efekcie jojo. Udaj się do profesjonalisty – dietetyka, który pomoże Ci zmienić dietę stopniowo i racjonalnie, bez wyrzeczeń i negatywnych konsekwencji dla zdrowia. Dietetyk zaplanuje odpowiednią ilość posiłków, ułoży jadłospis według Twoich preferencji, nauczy Cię prawidłowo komponować posiłki i dokonywać zdrowych wyborów.


Pamiętaj! Diety cud nie istnieją.