Aronia – moc antyoksydantów

Do antyoksydantów zaliczamy witaminy przeciwutleniające A, C, E oraz bioflawonoidy, wśród których szczególnie warte uwagi są antocyjany – ciemne, czerwone barwniki. Występują one w aronii, czarnej porzeczce, jagodach, jeżynach, malinach, żurawinie czy wiśniach. Badania wykazały, że najwyższą aktywność przeciwutleniającą ma aronia. Jej dojrzałe owoce są jednym z najbogatszych źródeł cennych dla zdrowia antocyjanów. W 100 g aronii znajduje się aż 1-2 g związków polifenolowych, w tym 0,5 g antocyjanów. Ich ilość oraz potencjał antyoksydacyjny, są znacznie wyższe niż poziom przeciwutleniaczy w owocach czarnego bzu, czarnej porzeczki, czy malin. Ponadto owoce aronii to prawdziwa bomba witamin, także tych przeciwutleniających!


Aronia – wartości odżywcze


Aronia, oprócz wspomnianych przeciwutleniaczy, jest też bogatym źródłem błonnika pokarmowego, białka roślinnego, witamin z grupy B, witaminy C i E, a także składników mineralnych, takich jak magnez, potas, wapń, cynk, mangan, żelazo, miedź, molibden, jod, kobalt i bor. W owocach aronii zawarte są również kwasy organiczne m.in. kwas jabłkowy, cytrynowy, winowy, chlorogenowy.


Substancje zawarte w aronii współdziałają ze sobą w sposób korzystny dla zdrowia człowieka. Dla przykładu występujące w tych owocach bioflawonoidy poprawiają wchłanianie i wykorzystanie witaminy C, która korzystnie oddziałuje na kolejny silny antyoksydant obecny w aronii - witaminę E. Ta sprawnie współpracująca ze sobą grupa przeciwutleniaczy wspomaga ochronę komórek całego ciała przed wolnymi rodnikami oraz dba o to, by inne procesy zachodzące w organizmie przebiegały prawidłowo.


Niech moc antyoksydantów z aronii będzie z Tobą!


Owoce aronii wykazują silne działanie antyoksydacyjne. Związki w niej zawarte ochraniają komórki ciała przed uszkodzeniem w wyniku działania wolnych rodników. Mają zdolność ich wychwytywania i wiązania, aby nie wyrządzały dalszych szkód w ustroju oraz nie prowadziły do zwiększonego ryzyka rozwoju komórek rakowych.
Dzięki części z tych aktywnych biologicznie związków występujących w aronii możliwe jest też wyłapywanie jonów metali ciężkich i hamowanie enzymów odpowiadających za procesy utleniania zachodzące w organizmie. Wszystkie te działania mogą być pomocne w zapobieganiu stanom zapalnym, infekcjom, chorobom metabolicznym (otyłość, cukrzyca, miażdżyca), rozwoju nowotworów, a także sprzyjają wzmacnianiu ogólnej odporności oraz opóźnieniu procesu starzenia się komórek ciała, jednak tylko przy regularnym spożywaniu aronii lub jej przetworów.


Aronia zadba o Twój wzrok


Duża ilość przeciwutleniaczy w diecie może spowolnić rozwój zaćmy, jaskry lub uszkodzeń plamki żółtej (AMD), zapobiegając tym samym utracie wzroku. Aronia może więc być bardzo pomocna w prewencji tych chorób. Badania wykazały poprawę wzroku osób starszych, gdy podawano im wyciąg z aronii.


Warto po nią sięgnąć także kiedy dużo pracujemy przed komputerem, bowiem oprócz regeneracji wzroku poprawiania ukrwienie i zmniejsza skutki oddziaływania promieniowania z monitorów. Najsilniej działa ekstrakt z aronii bogaty w antocyjany, który oprócz wzroku poprawia też pamięć i może być stosowany w profilaktyce chorób neurodegeneracyjnych.
Właściwości aronii, a układ sercowo-naczyniowy


Regularne spożywanie aronii z dietą wzmacnia ściany i elastyczność naczyń krwionośnych, poprawiając ukrwienie mózgu. Pomaga też w regulacji ciśnienia tętniczego krwi. Antyoksydanty z owoców aronii ograniczają też utlenianie lipidów, obniżając poziom złego cholesterolu LDL, a podwyższając dobry cholesterol HDL, co w konsekwencji może spowolnić rozwój miażdżycy i zmniejszyć ryzyko wystąpienia zawału serca.


Przeciwutleniacze z aronii, a choroby nowotworowe


Naturalnymi substancjami chroniącymi przed chorobami nowotworowymi są przeciwutleniacze znajdujące się w aronii, w tym też kwasy fenolowe, które mogą hamować czynniki rakotwórcze. Owoce aronii, dzięki wysokiemu potencjałowi antyoksydacyjnemu łagodzą też skutki leczenia chemio- i/lub radioterapią. Te jej właściwości promieniochłonne wykorzystuje się również w produkcji kosmetyków chroniących przed działaniem promieni UV.


Aronia, a cukrzyca


Cukrzycy powinni zainteresować się aronią, ponieważ pomaga regulować poziom cukru we krwi. W badaniach wykazano, że sok z aronii może zapobiegać już stanom przedcukrzycowym, przez zwiększenie wychwytu glukozy oraz wydzielania insuliny, a także redukcję stresu oksydacyjnego, co skutkuje zmniejszeniem stężenia glukozy w krwi i moczu.


Ponadto polecany jest diabetykom, ponieważ spowalnia wchłanianie glukozy, nie dopuszczając do gwałtownych jej skoków we krwi. Dodatkowo zawarte w aronii antocyjaniny zwiększają wrażliwość komórek na insulinę, a obecny w niej kwas chlorogenowy hamuje wchłanianie glukozy w jelicie cienkim.

Wybrane piśmiennictwo:
1. Banaś A., Korus A.: Prozdrowotne właściwości owoców i przetworów z aronii. Med Rodz 2015; 4(18): 179-181.
2. Białek M., Rutkowska J., Hallmann E.: Aronia czarnoowocowa (Aronia melanocarpa) jako potencjalny składnik żywności funkcjonalnej. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 2012, 6 (85), 21 – 30.
3. Dembczyński R., Białas W., Olejnik A., Kowalczewski P., Drożdżyńska A., Jankowski T.: Pozyskiwanie antocyjanów z owoców aronii, czarnego bzu, czarnej porzeczki i korzenia czarnej marchwi metodą ekstrakcji. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 2015, 5 (102), 165 – 181.
4. Sikora J., Markowicz M., Mikiciuk-Olasik E.: Rola i właściwości lecznicze aronii czarnoowocowej w profilaktyce chorób cywilizacyjnych. Bromat. Chem. Toksykol. – XLII, 2009, 1, str. 10 – 17.
5. Wolski T., Kalisz O., Prasał M., Rolski A.: Aronia czarnoowocowa – Aronia melanocarpa (Michx.) Elliot – zasobne źródło antyoksydantów. Postępy Fitoterapii 3/2007, s. 145-154.