Czy suszone śliwki mogą pomóc w zaparciach?

Śliwki są szeroko wykorzystywane w naszej kuchni. Lubimy zarówno owoce świeże, jak i suszone. Są one bogatym źródłem substancji prozdrowotnych - związków fenolowych. Badania pokazują, że owoce te pojemnością przeciwutleniającą przewyższają np. jabłka. Dlaczego jeszcze warto je jeść? Czy faktycznie mogą pomóc w zaparciach?

 

Uprawiane już 2000 lat

 

Śliwa domowa prawdopodobnie pochodzi z Kaukazu lub Azji Mniejszej. Jej wyselekcjonowane odmiany uprawia się w Europie od około 2000 lat. Co ciekawe, gatunek śliwy domowej nie występuje w stanie dzikim.

 

Śliwki są chętnie wykorzystywane przez przemysł spożywczy, szczególnie owoce suszone, które charakteryzują się przyjemnym aromatem i karmelowym posmakiem. Dodatkowo mają również wysoką wartość żywieniową.

 

Walory zdrowotne

 

Śliwki bogate są w cenne dla naszego zdrowia związki przeciwutleniające takie jak kwasy fenolowe, flawonole czy antocyjany. Wykazują wysoką aktywność przeciwutleniającą –większą niż jabłka czy winogrona. Są także dobrym źródłem błonnika pokarmowego i składników mineralnych, takich jak potas czy wapń.

 

Ich systematyczne spożycie może korzystnie wpływać m.in. na poprawę gęstości mineralnej kości, obniżenie stężenia cholesterolu we krwi czy obniżenie ciśnienia krwi. Usprawniają również funkcjonowanie przewodu pokarmowego.

 

Pomagają w zaparciach

 

Jak już wcześniej wspominano śliwki suszone są doskonałym źródłem błonnika pokarmowego, który jest nieocenioną bronią w walce z zaparciami. W 100 g tych owoców znajduje się ponad 9 g błonnika. Śliwki zawierają zarówno błonnik rozpuszczalny, jak i nierozpuszczalny w wodzie. Dzięki czemu pozytywnie oddziałują na mikroflorę jelitową i pracę jelit.

 

Dodatkowo śliwki suszone bogate są w sorbitol, który działa jak środek przeczyszczający. Brakuje jednak jednoznacznych dowodów naukowych, które potwierdzałyby, że tylko dzięki niemu śliwki są tak pomocne w zaparciach.

 

Jedyne owoce suszone z oświadczeniem zdrowotnym

 

Śliwki suszone, jako jedyne z owoców suszonych, zyskały oficjalne oświadczenie zdrowotne zatwierdzone przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności. Od 2013 roku można znaleźć na opakowaniu tego produktu, iż spożywanie 100 g śliwek suszonych/dobę pomaga w zachowaniu prawidłowego funkcjonowania jelit.