Dieta lekkostrawna – zasady i wskazania

Dieta lekkostrawna, inaczej łatwostrawna, ma na celu oszczędzanie przewodu pokarmowego, ułatwienie trawienia i poprawę stanu zdrowia.


Dieta lekkostrawna, inaczej łatwostrawna, polega na wprowadzeniu modyfikacji żywieniowych ułatwiających trawienie i oszczędzających przewód pokarmowy.


Jakie produkty ograniczyć?


Ilość składników odżywczych w diecie lekkostrawnej powinna być zgodna z indywidualnymi potrzebami dla danej osoby. Szczególną uwagę należy zwrócić na jakość i rodzaj spożywanych produktów. Z jadłospisu należy wykluczyć (lub znacznie ograniczyć) produkty i dania tłuste, ostre, smażone i wędzone, które powodują zwiększenie wydzielania soków trawiennych. Należy unikać warzyw strączkowych, kapustnych oraz cebulowych, które mają działanie wzdymające i przyczyniają się do nadmiernej produkcji gazów. Drażniąco na przewód pokarmowy może również wpływać spożycie mocnych naparów kawy i herbaty, a także produktów marynowanych.


Wybierz właściwe techniki kulinarne


W kuchni lekkostrawnej dominują techniki kulinarne, które poprawiają strawność składników zawartych w pożywieniu. Produkty i potrawy powinny być rozdrabniane, przecierane lub blendowane. Najczęściej gotuje się w wodzie lub na parze i piecze w pergaminie bez dodatku tłuszczu. Zamiast tradycyjnej zasmażki do zagęszczania potraw stosuje się zawiesinę mąki w wodzie lub mleku, a tłuszcz dodaje się do potraw tuż przed ich podaniem.


Kiedy warto zastosować?


Bóle brzucha, biegunki, wzdęcia, uporczywe gazy, zgaga, nudności, wymioty - w każdym z tych stanów dieta lekkostrawna powinna przynieść ulgę.