Dieta podczas trwania ostrej biegunki

Na temat żywienia podczas biegunki możemy odnaleźć w internecie wiele rozbieżnych informacji. Do często powtarzających się porad należą przejście na głodówkę na czas biegunki, dieta oparta na sucharach czy starym chlebie lub nawadnianie organizmu sokami i napojami typu cola. W świetle aktualnych zaleceń, powyższe wskazówki żywieniowe są nieprawidłowe i nie należy ich stosować.

 

Kiedy możemy zacząć przyjmować pokarm?

 

Jeśli podczas biegunki dochodzi do widocznego odwodnienia organizmu, nie spożywamy żadnych pokarmów przez okres około 4 godzin. W tym czasie staramy się nawodnić organizm, podając odpowiednie płyny, najlepiej doustne płyny nawadniające. Pokarmy wprowadzamy dopiero po zaobserwowaniu poprawy nawodnienia organizmu.

 

Dieta taka sama jak przed chorobą

 

Naukowcy udowodnili, że prawidłowe żywienie podczas biegunki może skracać jej czas trwania, zapobiegać niedoborom oraz wspomagać regenerację nabłonka jelita. Dlatego też aktualne zalecenia żywieniowe wskazują, że dieta osób z biegunką nie powinna odbiegać od modelu sprzed choroby. Jej wartość energetyczna oraz skład powinny być zbliżone do zwyczajowej diety. Należy jedynie wykluczyć produkty ciężkostrawne, zawierające dużą ilość tłuszczu oraz potrawy smażone. W tym czasie niekorzystnie na przewód pokarmowy oddziałują produkty z dużą zawartością cukru, ich spożycie również powinno zostać ograniczone. Powszechnie zalecany kiedyś kleik ryżowy czy marchwianka, nie przyczynią się do skrócenia czasu trwania biegunki, chociaż mogą wpłynąć na poprawę konsystencji stolca.