Kurkuma – cenna przyprawa

Od wieków wykorzystujemy zioła i przyprawy nie tylko w kuchni, ale również wspomagamy nimi leczenie wielu chorób. W ostatnich latach coraz więcej uwagi poświęca się kurkumie i jej właściwościom terapeutycznym. Przeczytaj dlaczego warto wprowadzić ją do codziennej diety.

 

Żółto-pomarańczowy skarb Indii

 

Kurkuma to kłącza rośliny zwanej ostryżem długim (Curcuma longa L.) należącej do rodziny imbirowatych. Potocznie nazywana jest szafranem indyjskim. Uprawia się ją przede wszystkim w Azji południowo-wschodniej, a największe jej ilości pochodzą z Indii.

 

Właściwości prozdrowotne

 

Najbardziej aktywną substancją kurkumy jest związek bioaktywny zaliczany do grupy polifenoli o nazwie kurkumina. Wizolowano ją po raz pierwszy w 1815 roku, chociaż jej cenne właściwości prozdrowotne były już znane w starożytnej medycynie chińskiej i indyjskiej. Leczono nią m.in. niestrawności, bóle zębów, dolegliwości żołądkowe, a nawet rany.

 

Prowadzone obecnie badania naukowe dowiodły, iż kurkumina ma właściwości przeciwzapalne, przeciwnowotworowe, przeciwwirusowe, antybakteryjne i przeciwgrzybiczne. Jest silnym przeciwutleniaczem, porównywanym do witaminy C i E. Naukowcy wskazują również, że kurkumina może pomagać w zapobieganiu i leczeniu choroby Alzheimera.

 

Działa ochronnie na przewód pokarmowy

 

Badania wykazały, iż kurkumina zapobiegać może zaburzeniom trawienia, takim jak wzdęcia, odbijanie czy wymioty. Korzystnie wpływa także na pracę wątroby. Działa nie tylko żółciopędnie, ale chroni komórki tego narządu przed działaniem szkodliwych czynników toksycznych, np. alkoholu czy środków ochrony roślin.

 

Kurkumina ma niską biodostępność, dlatego aby korzystać z jej właściwości warto włączyć ją do codziennej diety, nie tylko jako składnik dań, ale również napojów, np. herbat czy popularnego w kuchni indyjskiej „złotego mleka”. Warto dodać, że przyswajalność kurkuminy zwiększa piperyna obecna w pieprzu.

 

Kurkuma w kuchni

 

Kurkuma jest głównym składnikiem curry – bardzo aromatycznej przyprawy o charakterystycznym smaku. Jest również doskonałym naturalnym barwnikiem, można nią zabarwić na intensywny żółty kolor ryż, sos jogurtowy czy dodać do biszkoptu. Nadaje się zarówno do potraw mięsnych, jak i dań wegetariańskich.