Odpowiednie nawodnienie - dlaczego jest tak ważne?

Woda jest jednym z kluczowych składników pokarmowych, choć często o niej zapominamy. Stanowi około 60% ciała dorosłego człowieka. Obecna jest w każdej komórce i tkance naszego organizmu. To dzięki niej prawidłowo zachodzą takie procesy jak trawienie, wchłanianie, transport składników odżywczych czy wydalanie produktów przemiany materii. Odpowiednie nawodnienie organizmu odgrywa również ważną rolę w sprawnym funkcjonowaniu układu pokarmowego.

 

Bez wody trawienie byłoby niemożliwe

Proces trawienia pokarmów rozpoczyna się już w jamie ustnej. Każdego dnia wydzielamy około 1.5 litra śliny, która aż w 99% składa się z wody. Codziennie wydzielamy także 2-3 l soków żołądkowych. Suchość w jamie ustnej to jeden z łatwiejszych do zaobserwowania objawów odwodnienia.

 

Błonnik i woda a leczenie zaparć

Zwiększone spożycie wody jest nieodzownym elementem diety wysokobłonnikowej, pomocnej w leczeniu zaparć. Błonnik pokarmowy zwiększa swoją objętość w obecności wody, a tym samym ułatwia przechodzenie stolca przez jelita. Stosowanie diety bogatej w błonnik może przynieść odwrotny skutek, jeśli organizm nie będzie prawidłowo nawodniony.

 

Dolegliwości trawienne u kobiet ciężarnych

Znaczna część kobiet w ciąży uskarża się na zaparcia i hemoroidy. Jedną z przyczyn tych dolegliwości może być niedostateczne nawodnienie organizmu, gdyż zapotrzebowanie na wodę w czasie ciąży zwiększa się o około 300 ml.

 

Czy można pić wodę w trakcie posiłku?

Często można usłyszeć opinię, iż wody nie należy spożywać podczas posiłku, ponieważ może rozcieńczyć soki trawienne i zaburzać trawienie. Nic bardziej mylnego. Picie wody zarówno podczas posiłku, jak i bezpośrednio po posiłku nie wpływa negatywnie na przebieg procesu trawienia. Wręcz przeciwnie, woda pomaga w rozdrobnieniu pokarmu, a co więcej zapobiega powstawaniu twardych stolców, które mogą być przyczyną dyskomfortu podczas wypróżnień.