Otręby – kiedy pomagają?

Otręby powstają podczas przemiału zboża. W ich skład wchodzi przede wszystkim zewnętrzna warstwa ziarna. Jest to jeden z produktów o najwyższej zawartości błonnika. Dlatego też promowane są jako składnik zdrowej i zbilansowanej diety, a także „naturalny lek” do walki z zaparciami.

 

Dlaczego błonnik pomaga w zaparciach?

Błonnik pokarmowy nie jest trawiony w przewodzie pokarmowym. Jego włókna „drażnią” ściany jelit, dzięki czemu poprawia się motoryka przewodu pokarmowego. Następuje zwiększenie częstotliwości wypróżnień, ponieważ treść pokarmowa przemieszcza się szybciej w jelicie. Poza tym błonnik ma zdolność wiązania wody, czego skutkiem jest również zmiękczenie i zwiększenie masy stolca.

 

Otręby pomocne w leczeniu zaparć

Otręby z uwagi na wysoką zawartość błonnika polecane są przy problemach z zaparciami. Zazwyczaj zaleca się stosowanie do 3 łyżek otrąb dziennie, rozłożonych na kilka posiłków. Należy jednak wprowadzać je do diety stopniowo, małymi porcjami, aby przewód pokarmowy mógł się przyzwyczaić do dużej porcji błonnika. Kolejnym warunkiem wprowadzenia otrąb do diety jest zwiększenie ilości wypijanych płynów do ok. 2,5l/dobę. Jak już wcześniej wspomniano, błonnik wiąże wodę w przewodzie pokarmowym, dlatego też niewystarczające nawodnienie organizmu może przynieść skutek odwrotny i przyczynić się do powstania zbitych mas kałowych.

 

Które otręby zawierają najwięcej błonnika?

100 g otrąb pszennych lub żytnich zawiera około 40 g błonnika pokarmowego, natomiast w takiej samej porcji otrąb owsianych odnajdziemy około 18 g błonnika. Najwięcej błonnika pokarmowego zawierają otręby konopne – ponad 60 g w 100 g produktu.