Przyprawy, które przyspieszają metabolizm

Tempo metabolizmu uwarunkowane jest wieloma czynnikami na które nie mamy bezpośredniego wpływu, m.in. płcią czy genami otrzymanymi od rodziców. Możemy jednak regulować przemianę materii odpowiednią dietą. Prawidłowo zbilansowany jadłospis pozwoli nam w optymalnej ilości dostarczyć wszystkich składników niezbędnych do sprawnego przebiegu przemian metabolicznych. Dlatego też warto do codziennego menu włączyć przyprawy, które pomogą spalić trochę kalorii.


Moc papryczki chili
Za charakterystyczny ostry i piekący smak papryczki chili odpowiada związek o nazwie kapsaicyna. Związek ten został wyizolowany w 1846 roku, jednak dopiero poznanie jego struktury chemicznej ponad 70 lat później, zapoczątkowało wiele badań naukowych, które przyczyniły się do zastosowania kapsaicyny m.in. w medycynie. Substancja ta okazała się pomocna w leczeniu bólu. Wykazano także jej właściwości przeciwzapalne i przeciwnowotworowe.


Badania epidemiologiczne pokazują, że dieta bogata w żywność, która jest źródłem kapsaicyny, wiąże się z niższą częstością występowania otyłości. Naukowcy zainteresowani tym odkryciem rozpoczęli intensywne badania nad rolą kapsaicyny w regulacji masy ciała. Dowiedziono, że kapsaicyna zwiększa wydatki energetyczne organizmu. Związek ten zwiększa aktywność brunatnej tkanki tłuszczowej, której rolą jest produkcja ciepła. Co więcej, kapsaicyna wpływa również na regulację apetytu i sytości. Zatem włączenie do diety papryczek chili doda nie tylko pikanterii ulubionym potrawom, ale również przyniesie pozytywne efekty zdrowotne.


Imbir a metabolizm
Imbir, to kolejna przyprawa, w której naukowcy dostrzegają potencjał. Substancja aktywna imbiru – gingerol, ma strukturę podobną do kapsaicyny. Dlatego też może wpływać na zwiększenie wydatków energetycznych przez termogenezę, czyli wytwarzanie ciepła przez organizm. W badaniach dowiedziono również, że ekstrakt z imbiru może wpływać na różnicowanie się komórek tłuszczowych, a także hamować reakcje zapalne w tkance tłuszczowej. Niektóre doniesienia naukowe wskazują również pozytywne działanie imbiru na regulację apetytu. Z uwagi na korzystne efekty metaboliczne imbiru, naukowcy realizują także badania, których celem jest określenie roli, jaką przyprawa ta może odgrywać w przeciwdziałaniu otyłości, a także cukrzycy i insulinooporności.


Nie bójmy się pikanterii w daniach!
Warto codzienne posiłki wzbogacać w różnego rodzaju przyprawy, szczególnie te pikantne, takie jak chili, pieprz, imbir, gorczycę czy kumin. Większość z nich nie tylko wpływa na poprawę metabolizmu, ale wykazuje także działanie przeciwzapalne.