Soja - dlaczego warto ją jeść?

Soja pochodzi z Azji Wschodniej, gdzie uprawiana była już od czasów starożytnych. Zaliczana jest do rodziny bobowatych. W jej strąku znajdują się maksymalnie 4 okrągłe ziarna, o różnym kolorze i wielkości, w zależności od odmiany. Soja jest niezwykle cennym produktem spożywczym z uwagi na wysoką wartość odżywczą.


Dobre źródło białka
Białko stanowi około 40% masy nasiona soi, składają się na nie albuminy, gluteliny i globuliny. W dietach wegetariańskich często są głównym substytutem białka pochodzenia zwierzęcego. Na tle innych roślin wyróżnia je bardzo korzystny skład aminokwasowy, który dodatkowo podkreśla walory odżywcze tej rośliny strączkowej. Soja zawiera cenne aminokwasy siarkowe, takie jak cysteina i metionina.


Nasiona tej rośliny są szeroko wykorzystywane w przetwórstwie do produkcji napojów roślinnych – substytutu mleka krowiego, a także do produkcji sosów czy sera tofu.


Soja jest źródłem cennych fitoestrogenów
Fitoestrogeny to związki aktywne biologicznie, które należą do grupy flawonoidów. W budowie przypominają żeńskie hormony płciowe estrogeny. Soja jest źródłem genisteiny i daidzeiny. Związki te wchłaniane są w przewodzie pokarmowym człowieka. Z uwagi na podobieństwo do hormonu ludzkiego, maja zdolność do wiązania się z receptorami estrogenu w różnych komórkach naszego ciała.


Fitoestrogeny są również wykorzystywane przez organizm do walki z nadmiarem wolnych rodników, które przyspieszają starzenie się Komorek, a także zwiększają ryzyko miażdżycy czy cukrzycy.


Soja pomaga kobietom przejść prze okres przekwitania
Niektóre wyniki badań pokazują, że fito estrogeny mogą łagodzić objawy okresu klimakterium. Wynika to z ich podobieństwa do żeńskich hormonów płciowych, których stężenie w czasie przekwitania ulega obniżeniu. W okresie menopauzy, fitoestrogeny mogą łączyć się z receptorami estrogenów regulując ich poziom.


Cenny składnik diety w profilaktyce chorób serca i naczyń
Naukowcy udowodnili, że dieta bogata w produkty sojowe obniża ryzyko chorób układu krążenia. U badanych osób zaobserwowano wyższe stężenie cholesterolu frakcji HDL, czyli potocznie zwanego „dobrego cholesterolu”, oraz redukcję cholesterolu frakcji LDL. Poza tym korzystny efekt na kondycję naczyń krwionośnych wykazują izoflawony o charakterze antyoksydantów oraz wielonienasycone kwasy tłuszczowe, również obecne w soi.


Aby uzyskać pozytywne efekty, należy do diety wprowadzić minimum 25 g białka sojowego/dobę i ograniczyć spożycie nasyconych kwasów tłuszczowych.